Amnesty groep Bunnik

Klimaatproblemen en mensenrechten

Inleiding: Prof. Dr. Bas de Gaay Fortman

Opening: Dhr. Ruud van Bennekom, Burgemeester

Dinsdag 21 september 2021 19.30 – 21.30 uur Gemeentehuis Bunnik Singelpark 1, Odijk

In toenemende mate wordt ons leefmilieu bedreigd door klimaatproblemen. In november a.s. vindt de VN klimaattop plaats in Glasgow om de stand van zaken rond het akkoord van Parijs (2015) te bespreken. Rechtstreek is een gezond klimaat niet te koppelen aan de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, indirect wel. Immers in artikel 25 staat het zo: ‘Eenieder heeft recht op een levensstandaard, die hoog genoeg is voor de gezondheid en het welzijn van zichzelf en zijn gezin..., of ander gemis aan bestaansmiddelen, ontstaan ten gevolge van omstandigheden onafhankelijk van zijn wil.’

Wat dat betreft is onze Grondwet duidelijker. Artikel 21 van de Grondwet ‘Bewoonbaarheid en Milieu’ luidt: ‘De zorg van de overheid is gericht op de bewoonbaarheid van het land en de bescherming en verbetering van het leefmilieu’. Het gaat in dit artikel om een zorgplicht van de overheid. Klimaatveranderingen verplichten onze overheden, landelijk, provinciaal en lokaal alles in het werk te stellen om maatregelen te initiëren en uit te voeren die van belang zijn voor onze leefomgeving. Deze zorgplicht van een lokale overheid, zoals de gemeente Bunnik, kan in botsing komen met de basisvrijheden van haar inwoners.

In navolging van het Klimaatakkoord van Parijs wil de gemeente onder meer maatregelen nemen om energie op te wekken met windmolens en zonneweiden. Een beleidskeuze van onze overheid, gemeenteraad, burgemeester en wethouders, een zorgplicht volgens onze Grondwet. Onder de bevolking zijn er voorstanders maar er is ook weerstand: ’niet in mijn achtertuin, niet in ons gezichtsveld’. Hier botsen de basisvrijheden van de burgers met de zorgplicht van de overheid. Over de relatie tussen mensenrechten, grondwet, klimaat en zorgplicht van de overheid spreekt dit jaar Prof. Dr. Bas de Gaay Fortman. Een onderwerp, van belang voor iedereen! Bas de Gaay Fortman is econoom en jurist, thans als honorair hoogleraar Mensenrechten verbonden aan de Universiteit Utrecht.