Amnesty groep Bunnik

Jaarlijkse openbare bijeenkomst van de Coalitie voor de Mensenrechten

Nederlands als veelkleurig mozaïek: over aan- en afgehaakte bevolkingsgroepen

Inleiding: Josse Voogd, publicist op het raakvlak van ruimte, politiek en samenleving; co-auteur van de ‘Atlas van afgehaakt Nederland’

Opening: Ruud van Bennekom, burgemeester gemeente Bunnik

16 september 2024, 19.30 – 21.30 uur Gemeentehuis Bunnik Singelpark 1, Odijk

Waarom haken mensen af van de (gevestigde) politiek en overheid? Welke groepen haken af? En waar zijn deze mensen te vinden? Wat is de rol van gezondheid en van bestaanszekerheid hierbij? Wat zou kunnen helpen om onbehagen en polarisatie in de samenleving te verminderen?

Josse de Voogd is zelfstandig onderzoeker en publicist op het raakvlak van ruimte, politiek en samenleving. Hij schetst een beeldend portret van politieke, maatschappelijke en ruimtelijke scheidslijnen in het Nederland van vandaag de dag. De verschillen die we in het stemgedrag zien, gaan soms terug tot de 80-jarige oorlog, zoals de tegenstelling tussen protestant en katholiek. Andere ontwikkelingen zijn meer recent, zoals het verhuizen van mensen, inclusief hun stem bij verkiezingen, bijvoorbeeld uit de stad Utrecht naar de regio of omgekeerd. Naast een portret van het land is het stemgedrag ook een barometer. Kiezers van sommige partijen zijn, samen met een deel van de niet-stemmers, beduidend minder optimistisch over hun leven en over de samenleving dan die van andere partijen.