Amnesty groep Bunnik

Inleiding: Dr. Dick Timmer, politiek filosoof

Opening: Dhr. Ruud van Bennekom, Burgemeester

18 september 2023, 19.30 – 21.30 uur Gemeentehuis Bunnik Singelpark 1, Odijk

In de Nederlandse samenleving wordt meer en meer gesproken over de groeiende tegenstelling tussen arm en rijk. Ook in de relatief welvarende gemeente Bunnik zijn er steeds meer inwoners die een beroep doen op de Voedselbank en op financiële ondersteuning van de overheid. Is bestaanszekerheid vanzelfsprekend, wat is de taak van de overheid en welke verantwoordelijkheid heeft de burger zelf? Hoe wegen we bestaanszekerheid af tegen belangen van bewoners elders in de wereld? Deze vragen leidden tot het verzoek aan de Coalitie voor de Mensenrechten om vanuit de Universele Verklaring van de Mensenrechten in 2023 aandacht te besteden aan het thema bestaanszekerheid. Hierover is in onze Grondwet een speciaal artikel opgenomen: artikel 20 luidt ‘Bestaanszekerheid; welvaart; sociale zekerheid’. De zorg van de overheid tot spreiding van welvaart onder de bevolking wordt benoemd. In dit artikel wordt ook verwezen naar sociale zekerheid en het recht op bijstand. Op 3 november dit jaar is het 175 jaar geleden dat de Nederlandse Grondwet werd vastgesteld. Deze gedenkwaardige dag was ook aanleiding om voor het thema ‘bestaanszekerheid’ te kiezen dat zo nadrukkelijk in de Grondwet is uitgewerkt

Dick Timmer is politiek filosoof en ethicus. Hij werkt als onderzoeker en docent aan de Technische Universität Dortmund, waar hij denkt en schrijft over zaken op het snijvlak van politieke filosofie, ethiek en economie. Hij promoveerde aan de Universiteit Utrecht met een proefschrift over de rol van grenzen en limieten in verdelende rechtvaardigheid.